tisdag 8 augusti 2017

Jag ser dig av Clare Mackintosh


Handling
En dag upptäcker Zoe Walker ett foto på sig själv bland småannonserna i en Londontidning. Utan förklaring, utan hänvisning till någon hemsida. Det bara finns där - ett grynigt svartvitt foto och ett telefonnummer.

Hon visar upp det för sin familj, men de är övertygade om att personen på fotot bara är någon som liknar Zoe. Dagen efter finns en ny annons på samma plats i tidningen med en bild av en annan kvinna. Och dagen därpå ytterligare en.

Är allt bara ett misstag? Ett underligt sammanträffande? Eller är det någon som håller koll på dem... Zoe är fast besluten att ta reda på sanningen bakom bilderna.

Bakgrund
Trots att det var läskigt läste jag Jag lät dig gå av denne författare för ett tag sedan och tokgillade den. Den här verkade än mer skrämmande, men jag var bara tvungen att utsätta mig för det.

Recension
Jag har bara en mindre bra sak att säga och det är att jag inte klickade riktigt lika bra och lika snabbt med karaktärerna i början. Sedan tyckte jag att spänningen snördes åt lite sent. Även om det presenterades små smakbitar så tyckte jag att det dröjde lite för länge innan det blev på allvar. Men det här får kanske tas med en nypa salt, för jag hade kanske lite förväntningar med mig från Jag lät dig gå. Nu satt jag också och väntade lite på att jag skulle bli rädd, vilket jag inte blev. Men det skulle jag dock inte behöva oroa mig för, ståpälsen skulle allt komma krypandes med tiden...

Sedan har jag lite delade meningar om själva idén i boken... på ett bra sätt! Eftersom det handlar om läsning. För så länge det stannar där så är det fullt okej, då är det väldigt spännande, till och med roligt någonstans. Men så fort jag börjar fundera djupare blir det genast väldig läskigt. Otäckt för att det framställs så realistiskt. Jag får svårt att sluta läsa. Det är himla tur att jag läste den här nu när jag har slutat pendla med tåget. Usch och fy. Det hade inte varit samma stillsamma färd längre. Nu är jag tryggt omsluten av det gröna och det finns inte många i rörelse härikring.

Mot slutet var det så olidligt att jag läste alltsammans i ett enda svep, jag kunde inte ens rätta till mig i fåtöljen när jag satt lite obekvämt, för då skulle jag komma av mig i läsningen och det ville jag absolut inte göra. Vilken pärs det var. Men slutet... jag ska inte säga något, men Jag ser dig var verkligen superbra!

Lind & Co | 2017 (2016) 425 sidor 978-91-7461-795-5

2 kommentarer:

  1. Den ligger redo i min läsplatta. Ser fram emot att läsa den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du riktigt bra läsning framför dig! :)

      Radera