lördag 13 maj 2017

Bokbloggsjerka 12-15 maj

Så här ser Annikas fråga ut denna gång: Finns det en numera avliden författare som du skulle vilja hedra? Vem och varför i så fall?

Eftersom det var ganska nyligt som jag läste Walden av Thoreau och gillade den så är det den första som jag kommer att tänka på. Jag tyckte det kändes som något alldeles extra att läsa sådana "gamla ord" som jag 150 år senare kunde känna igen mig i. Thoreaus fina beskrivningar och iakttagelser av skogslivet vid Walden var också underbart att läsa.

Sedan blir jag fundersam. Jag är inte så medveten och uppmärksam på avlidna författare, men känner verkligen att jag vill läsa lite sådana verk också, så om jag får några tips genom denna jerka blir jag glad.

Men den jag kommer att tänkta på är C. S. Lewis som skrev Berättelsen om Narnia. Den gillar jag verkligen! En helt fantastisk värld. För det mesta hör jag meningarna inom mig och känner en alldeles speciell känsla eftersom jag har lyssnat på flera av böckerna. En vacker dag vill jag läsa dem också.

7 kommentarer:

  1. Narnia är fin, sett som film, böckerna finns i makens bokhylla

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Narnia har jag inte läst men kanske skulle lyssna på dem... ;)

      Radera
  3. Blev alldeles betagen i Walden när jag läste den, väldigt speciell bok, en sån man vill återkomma till. :)
    Bara läst en Narnia-bok, för en himla massa år sedan. ;)

    SvaraRadera
  4. Spännande med böcker som Narnia, Ringen och potter där författaren bygger hela världar ur fantasin.

    SvaraRadera
  5. Jag har inte läst Narnia men har tänkt göra det :)

    SvaraRadera