fredag 14 april 2017

Bokbloggsjerka 14-17 april

Frågan som Annika ställer den här gången ser ut så här: Less is more, håller du med om det? (Kan handla om en på tok för lång bokserie, en bok som borde ha förkortats med typ 300 sidor, etc

Ja! All you need is less... Jag är ganska så inne på den filosofin just nu. Först och främst har jag städat ut mitt hem och gjort mig av med en fasligt massa saker, inklusive böcker och hyllorna. För att jag blir lugnare av det, kan fokusera bättre och har något tydligare att förhålla mig till.

Sedan om Annikas exempel med boken är det också något som jag tänker nämna. Jag läste nyligen ut Fatimas hand av Ildefonso Falcones och den hade kunnat halverats känner jag. Och den var på hela 919 sidor. Alldeles för utdraget. Den var bra, men för lång.

Vad mer, bokligt? Låt mig inte lockas av alla spännande böcker som finns... jag behöver någon form av superkraft för att hinna med alla. Mindre böcker i världen alltså...

Glad påsk på er!

22 kommentarer:

  1. hihi, jag blir tvärtom lugn när jag kliver in i ett gammalt antikvariat fullt med böcker... glad påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt fint med ett välfyllt bibliotek :) Just mitt eget blev bara lite stressande när jag tänkte på alla jag skulle hinna läsa..

      Radera
  2. Det är väldigt många sidor då får boken vara fruktansvärt bra.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar tegelstenar men då ska det ju vara vettigt på alla sidor också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan vara roligt med dem också på sitt sätt :)

      Radera
  4. En bok kan ju få vara tjock om allt som finns där behövs, men det är ju egentligen inte speciellt ofta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njä inte direkt, denna var så otroligt utdragen..

      Radera
  5. Älskar en riktigt bra tegelsten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske hade denna kunnat få vara en tegelsten ändå trots att den skalades av kraftigt ;)

      Radera
  6. Oj det var en ordentlig tegelsten, ska en orka läsa tjocka böcker måste de vara bra. Många tegelstenar har en tendens att bli för utdragna och sega.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just precis vad denna var. Men jag kände att jag fick ta mig igenom den innan jag lämnade ifrån mig den åtminstone.

      Radera
  7. 919 sidor? Nej, då skulle jag nog backa. Fast Harry Potterböckerna var bestämt tjockare än så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog svårt att få dem genombra när det är så mycket pladder.

      Radera
  8. Om en bok är så tjock som 919 sidor må den vara förbaskat bra för att lägga ner så mycket tid på! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte riktigt värt hela vägen för denna då ;)

      Radera
  9. jag kan tänka mig att kasta det mest, men inte mina böcker. håller med Hannele om antikvariaten. de har en speciellt lugnande inverkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick bara svårt att avgränsa mig med vilka jag skulle behålla så kör på att bara ha de som jag älskar och inspireras av :)

      Radera
  10. Över 900 sidor ... den boken börjar jag nog aldrig på.

    SvaraRadera
  11. Haha ja en viss begränsning på alla böcker som kommer ut skulle behövas, man kommer aldrig hinna läsa allt man vill läsa :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hua varför ska det finnas så många... :)

      Radera